Fotografie

MATTER

 

 

In een vluchtige tijd waarin verdieping en achtergronden veelvuldig worden verdrukt door hypes en nieuwskoppen, lanceert Het Nutshuis in Den Haag een project dat onderzoekende fotografie stimuleert en toont: Matter. Het project, een initiatief van Het Nutshuis in samenwerking met het Brusselse kunstcentrum Recyclart, is bedoeld voor fotografische projecten met een onderzoekend en narratief karakter. Dit kan documentair, persoonlijk of fictief zijn.

 

Voor de eerste editie van Matter selecteerde de jury, bestaande uit Annette Behrens (fotograaf), Joachim Naudts (curator Fotomuseum Antwerpen), Femke Rotteveel (directeur Fotodok) en Stefan Vanthuyne (fotograaf, schrijver en onderzoeker) vier deelnemers. Uit Nederland zijn dit Lisa van Casand en Arjan de Nooy, uit België Eva Donckers en Ksenia Galiaeva.

 

De vier professionele fotografen werkten de voorstellen uit in een vorm die bij hun verhaal past, zoals een tentoonstelling of een publicatie. De resultaten worden gepresenteerd in Het Nutshuis en in Recyclart.

 

 

 

De fotografen over hun projecten:

 

“Een Parijse bus en twee jongens die over een knoop discussiëren – dat is te zien op de foto die het startpunt vormt van mijn fotografische ‘oefening’.”
- Arjan de Nooy liet zich voor zijn project 99:1 inspireren door Raymond Queneau’s Exercices de style (1947).

 

 

Foto: Arjan de Nooy

 

“Ik houd ervan om te spelen met spanningen binnen spirituele bewegingen. Vaak is het mooi, maar soms is er sprake van een beklemmende sfeer. Dat wil ik laten terugkomen in de reeks.”
- In haar project There is nothing new under the sun combineert Eva Donckers foto’s met anekdotes over haar bezoeken aan Nieuwe Spirituele Bewegingen.

 

“Wanneer kennis zonder bewijs wordt vergaard, ontstaat er een grijs gebied waarin geloof en feiten moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn.”
- Met dit grijze gebied als startpunt van al haar projecten, onderzocht Lisa van Casand voor Matter de grens van ons visuele vermogen.

 

“Excessieve herhaling in een interne dialoog, waardoor een creatieve kracht vrijkomt die de persoonlijkheid kan veranderen; ik denk dat in autocommunicatie de kern van mijn werk schuilt.”

 

- De Russische semioticus Yuri Lotman, die het begrip ‘autocommunicatie’ beschreef, is een held van Ksenia Galiaeva en een belangrijke inspiratiebron voor haar project No lemoN No meloN. Samen met de Zuid-Koreaanse kunstenaar Jin Dallae werkt Ksenia aan een boek.

 

 

Foto: Ksenia Galiaeva
 

 

http://www.matter.photo/