Nutshuis Cinema

FEMME FATALE & FILM NOIR

In samenwerking met Galerie Barbette (http://barbette.nl) organiseert Nutshuis Cinema een speciaal programma over de FEMME FATALE & FILM NOIR

 

De Femme Fatale laat al eeuwen lang haar voetsporen na in onze cultuur. Van prehistorische mythologie tot hedendaagse computerspelletjes. En de Film Noir versie van de Femme Fatale is een sociaal relevante categorie die van de vroege jaren 40 tot de late jaren 50 hoogtij vierde in de bioscopen en bij de filmbezoekers een toestand van romantische paranoia teweegbracht.

 

'Film noir' betekent letterlijk: zwarte film. Duisternis ligt in het hart van dit genre... 

 

De werkelijkheid is er hardvochtig en onherbergzaam, maar bekoorlijk voor het oog dankzij een contrastvolle compositie, symmetrische architectuur, statige interieurs en fraaie kledingontwerpen. 

 

Opmerkelijk genoeg kreeg het genre pas zijn naam in 1955. Ongeveer op het moment dat haar populariteit bij het bioscooppubliek tanende was begonnen Franse critici deze Amerikaanse filmstijl te duiden als 'Film Noir'. De term was een directe verwijzing naar 'Série Noir' (de Franse naam voor detective romans), maar werd ook gebruikt om de voor het genre kenmerkende belichtingstechnieken te benadrukken.

 

De dodelijke dame uit de Film Noir kreeg eveneens een Franse naam...

 

Enter the Femme Fatale:

 

Het woord 'Fatale' heeft in de film noir een dubbele betekenis: In de zin van het fatale gevolg, ofwel de dodelijke afloop van iets. Maar ook in de fatalistische theorie, waar gebeurtenissen zich immer voltrekken volgens de wetten van het noodlot - en ontkomen onmogelijk is. De Femme Fatale spreekt, als een fatalistische fantasie, tot de verbeelding bij zowel mannen als vrouwen.

 

Vandaag de dag is de Femme Fatale een alom bekende term. In onze moderne cultuur, zoals in moderubrieken als reclameboodschappen, wordt ze afgebeeld als donker en mysterieus. Ze representeert niet zozeer een fatale, alswel een vrije vrouw. In tegenstelling tot haar dodelijke voorgangster. 

 

Haar aanwezigheid in kunst en literatuur is verweven met een sterk moraliteitsbesef. Maar ook met voorstellingen van een verleidelijker natuur. Het begrip Femme Fatale bleek een ideale commerciële geleider voor de uitdrukking van individuele vrouwelijke seksualiteit.

 

Cinematisch wordt ze keer op keer opnieuw uitgevonden en past ze zich moeiteloos aan bij de tijdgeest. Al een eeuw lang loert ze in het donker, wachtend op het juiste moment om toe te slaan. En wij, het publiek, blijven ervoor terugkomen.

 

Haar kracht - behalve haar oogverblindende schoonheid - ligt in de kus des doods. Ze belichaamt de sinistere belofte dat de meest enerverende en adembenemende kus die iemand ooit zal ervaren ook zal leiden tot zijn onvermijdelijke ondergang.

 

TIP! De films zijn ook toegankelijk met je lidmaadschap van We Are Public. Op hun site staat een leuk blog over de Femme Fatale en Film Noir. Lees het hier.