Fotoboek! 2013

Artikel Crowdfunding

Crowdfunding voordekunst

ZO 17 FEB

Creatieve talenten opgelet. Stel dat je een bijzonder fotoboek uit wilt geven. Of een tentoonstelling wilt organiseren. En je hebt al door het hele land gereisd om mooie beelden te maken. Alleen genoeg geld om de vormgever, tekstschrijver en uitgever te betalen is er niet. Hoe wordt je droom dan toch werkelijkheid?

 
In dat geval biedt crowdfunding uitkomst, een financieringsmethode die is overgewaaid uit de VS. Aanstaande zondag 17 februari geeft Roy Cremers, oprichter van Voordekunst, een openbare mini-masterclass crowdfunding tijdens de FOTOBOEK! beurs in Het Nutshuis, Den Haag.

 
Ook Obama    
Crowdfunding houdt in dat meerdere partijen met een relatief klein bedrag investeren in een project. Dit in tegenstelling tot de ‘klassieke’ manier waarbij één grote geldschieter, zoals een bank of subsidieverstrekker, bepalend is voor het succes. Door crowdfunding is dus, als je het goed aanpakt, een hele ‘crowd’ ofwel een breed publiek betrokken bij het project. En wordt democratisch bepaald of een project slaagt. Wist je dat Barack Obama zijn verkiezingscampagne met crowdfunding heeft gefinancierd?
 
 
Voordekunst  
Het medium dat bij uitstek geschikt is voor crowdfunding is het internet. Want daarmee bereik je op een snelle manier veel mensen. Voor fotografie- en andere kunstprojecten is het bijvoorbeeld mogelijk om te crowdfunden via het platform Voordekunst.nl. Zowel professionals als amateurs kunnen hierop hun project onder de aandacht brengen en donateurs werven. Het verschilt per crowdfunding website, maar bij Voordekunst gaan de donaties niet direct naar het project. Pas wanneer een  kunstproject binnen de gestelde termijn 100% van het doelbedrag heeft bereikt, ontvangt de ondernemer het geld. Anders krijgen de investeerders hun geld terug of wordt een plan B opgesteld.
 
 
Tipje van de sluier     
Met alleen een projectbeschrijving en een ludiek filmpje op een website ben je er nog niet. Toch denken veel beginnende crowdfunders dat die aanpak wel volstaat, volgens Nico Voskamp van Voordekunst. Integendeel. ‘Voor een goede spin-off is het belangrijk dat je eerst je familie en vrienden overtuigt en om steun vraagt.’ Start dus bij je persoonlijke ‘crowd’, ook al vind je dat lastig. Want zij kennen jou en je werk en gunnen je je succes. En dat straalt positief uit op anderen buiten die cirkel. Nog een tweede tip van Nico: ‘Maak en beschrijf je project zo realistisch en concreet mogelijk.’ Met een onduidelijk verhaal trek je potentiële investeerders namelijk niet over de streep.
 
 
Wil je meer leren over crowdfunding? Hoe kun je je bijvoorbeeld onderscheiden tussen al die andere creatieve crowdfunders? Ga dan aanstaande zondag naar FOTOBOEK! in Het Nutshuis. Een dag voor professionals en liefhebbers van het fotoboek. Met naast veel fotoboeken (oud en nieuw, ruil, koop en kijk), ook films, interviews, vormgevers, fotografen en exposities.